Mediekultur

Artiklen "Mediekultur" af H.A. Clemensen og L. Faurholt
I: Dansk, kultur og kommunikation af M. Sørensen (red.)

Problemfelt:

1) Udviklingen er gået fra en mangfoldighed af genrer og medier til et multimedie, som samler alle udtryksformerne i sig.

2) Og fra massemediernes envejskommunikation til brugerinddragelse og brugerdrevne medier.

3) Denne artikel anlægger et deltager- eller aktørperspektiv på mediekulturen.

4) Og den har fokus på de sociale fællesskaber, der opstår i og med de nye medier. 


Der er sket et paradigmeskift mht. afsender - modtager-forholdet.




Pædagogens rolle i den senmoderne mediekultur:

1) Beskytte børn imod krænkende eller ulovlig mediebrug

2) Sikre alle børn adgang til at deltage i mediekulturen, så den ikke kun er forbeholdt de ressourcestærke børn og familier.




3) Være på vagt over for de mediepanikker, som følger med et nyt medie.

Mediepanik: Kan defineres som en kulturkamp mellem generationerne. Kampen handler om, hvem der skal definere og kontrollere de "rigtige" medier og de "rigtige" kulturelle kompetencer.


De personer, som går i mediepanik, forstår typisk mediekulturen med udgangspunkt i "kanyleteorien", også kaldet effektteorien. 

Ifølge denne teori vil børn blive voldelige, hvis de spiller voldelige computerspil. 

Effektteorien mener altså ikke, at børn kan skelne mellem fiktion og fakta, mellem leg og virkelighed. 


Opsamling på pædagogens rolle i.f.t. mediepædagogik:

1) Beskytte brugerne
2) Sikre brugernes demokratiske rettigheder og medieadgang
3) Forholde sig aktivt og kritisk til den nye mediekultur.
4) Sikre kreativ anvendelse af computere og IT.



Didaktik og kultur i.f.t. mediepædagogiske aktiviteter:

a) Vælg et af de digitale medier, som brugerne har adgang til i institutionen


b) Det kan f.eks. være: 
- Stationær PC med internetopkobling
- Ipad / tablet
- Smartphone

c) Brug børnekulturforsker Flemming Mouritsens 3 former for børnekultur:
- Kultur for børn
- Kultur med børn
- Kultur af børn (børns kultur)

d) Hvis vi vælger at lave en aktivitet med Ipad-mediet, skal vi begynde med at undersøge:

- Hvilken Ipad-kultur for børn findes der..?
- Altså hvilke computerspil og apps er produceret til børn af voksne i dette medie? 

- Hvilken Ipad-kultur med børn findes der..?
- Hvordan kan voksne og børn i samarbejde bruge Ipad'en til kreative produktioner eller problemløsning?

- Hvilken Ipad-kultur af børn findes der..?
- Hvordan bruger børnene selv Ipad-mediet i deres egne netværk og legekultur?

I forbindelse med dimissionsforløbet benyttede I studerende på 4. semester QR-koder, som festdeltagerne på 7. semester kunne hente info om lege og drinks igennem. 



Opgave 1:

1) Hver projektgruppe opretter en blog her på www.blogger.com.
2) Bloggen skal have et velvalgt / relevant forside-billede
3) Den skal opstille et problemfelt i form af spørgsmål og svar på remsen: For hvem er hvad et problem? Hvorfor? Og hvordan kunne vi løse det?
4) Den skal have et billede og en definition på det medie, som gruppen vil kulturformidle eller kulturskabe.

Fremover:

5) Indfør procesbilleder af jeres arbejde med at tilegne jer viden om målgruppen og mediet, og med at tilrettelægge den kulturformidlende eller -skabende æstetiske produktion.
6) Jeres blog vil kunne bruges i.f.m. fremlæggelsen ved DKK-eksamen. Som dokumentation af jeres arbejdsproces med viden, didaktik og (medie)formsproglige færdigheder.

Opgave 2:

A) Hver projektgruppe opretter en blog her på www.blogger.com.

B) Lav en titel til bloggen, som både er sprogfang og informativ i.f.t. projektets indhold.

C) Lav projektets problemfelt i form af et svar på følgende spørgsmål:
- For hvem er hvad et problem?
- Hvorfor er det i virkeligheden det?
- Hvordan kunne vi (og du) løse det?
+
- Hvorfor er projektet/problemet interessant for os?
- Hvorfor er projektet/problemet relevant i.f.t. faget Dansk, Kultur og Kommunikation?
- Hvorfor er projektet/problemet relevant i.f.t. en bestemt målgruppe og institution?

D) Kom med et eksempel (en case, et publiceret kulturprodukt) på det medieprodukt, som I arbejder med i gruppen. Og vis et eksempel på et medieprodukt, som allerede er blevet lavet, og som minder om det, som I arbejder med.

E) Husk at tage procesbilleder, fotos og print-screen, af processen med at lave jeres medieprodukt.
- Brug de 3 niveauer: individuelt, socialt, kulturelt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar